Weg met de afterholidaydip: zo help je medewerkers fris terug te keren na vakantie

Wat is de afterholidaydip?
"De gelukshormonen die onze hersenen aanmaken tijdens de vakantie door positieve prikkels, vallen weg zodra we weer terug zijn in het ‘gewone’ dagelijkse leven", vertelt Evelien van Kollenburg, psycholoog bij HumanCapitalCare. Deze tijdelijke terugval in motivatie, energie en concentratie na een vakantie kan slechts een paar dagen duren, maar bij sommigen houdt het weken aan. “De oorzaak ligt vaak in het contrast tussen het ontspannen vakantieritme en de verplichtingen en hectiek van het werk. Ook kunnen zaken als een overvolle mailbox en onafgeronde taken bijdragen aan een moeizame start.” Daarom geeft Evelien graag een aantal tips voor een zachtere landing na de vakantie.
Tips voor een energieke terugkeer
- Rond zaken goed af voordat je op vakantie gaat
Een opgeruimde mailbox en duidelijke overdracht zorgen voor een ontspannen terugkeer zonder meteen met een achterstand te starten.
- Blijf doen wat je in je vakantie zo leuk vond
Wandelde je bijvoorbeeld veel in de vakantie? Pak dit thuis dan ook op. Zo behoud je de balans tussen inspanning en ontspanning. Ook kun je alvast nieuwe uitjes plannen om naar uit te kijken.
- Herbekijk je ‘moetjes’
Dat geldt voor zowel je werk als privé. Zijn bepaalde zaken echt nodig? Kun je ze leuker maken?
- Ga naar buiten, ook bij minder weer
Daglicht, frisse lucht en bewegen doen een mens altijd goed en is goed voor de stemming.
- Werk met blokken in je agenda
Reserveer tijd voor e-mails, focuswerk, (mini)pauzes of juist een korte wandeling. Zo houd je overzicht en rust.
De rol van leidinggevenden
Naast wat medewerkers zelf kunnen doen om energiek terug te keren op de werkvloer, ligt er ook een belangrijke rol bij leidinggevenden om hen te ondersteunen in het voorkomen en verzachten van de afterholidaydip. “Een zachte landing begint bij ruimte om weer rustig op gang te komen,” zegt Evelien Van Kollenburg, psycholoog bij HumanCapitalCare. “Denk aan flexibele werktijden, minder vergaderdruk in de eerste week en tijd om op te starten.”
De communicatieafdeling kan volgens haar ook een belangrijke rol spreken. Een motiverende boodschap via intranet of een inspirerende campagne kan medewerkers helpen om weer met frisse energie aan de slag te gaan. “Juist na de vakantie is het belangrijk om positiviteit en verbinding te stimuleren,” aldus Evelien.
Daarnaast biedt deze periode een uitgelezen kans om het vitaliteitsaanbod onder de aandacht te brengen. Denk aan tips over beweging, voeding en slaap, of het organiseren van een korte energizer of teamwandeling. Tot slot benadrukt Evelien het belang van alertheid. “Als de vakantiedip langer lijkt te duren dan een paar weken, is er meestal wat structureels aan de hand. Let op signalen van overbelasting en stimuleer leidinggevenden om in gesprek te blijven met medewerkers. Zo wordt de nazomer een periode van nieuwe energie in plaats van een moeizame herstart.”