SAP
Paul Stevens
Manager P&O, Menzis

Strengthening leefkracht.
That matters more.

Menzis wants to strengthen leefkracht

People are at the centre of everything that happens at Menzis. Menzis wants to keep good care accessible and affordable for everyone so that everyone can continue participating in society. But this healthcare insurer takes it a step further, because preventing is better than curing. It starts with good health. That is why Menzis is dedicated to strengthening everyone’s leefkracht—which loosely translated means lifeforce and refers to the force that gives people vitality—by stimulating a healthy lifestyle, for example by means of the HealthyTogether (SamenGezond) app and by working with municipalities as well as with healthcare and welfare partners on smarter and more sustainable solutions. Based on their motto practice what you preach, Menzis does everything in its power to support its employees in strengthening vitality, or as they prefer to call it: leefkracht.

Paul Stevens
Manager P&O, Menzis

We don’t prohibit anything, but we do make them think. That matters more.

Everything says leefkracht

Everything in the Menzis building in Wageningen echoes leefkracht. It challenges visitors in various ways to exercise and eat healthy. Before you take the elevator, you first have to go up a flight of stairs. There are water taps everywhere for employees to fill their water bottles during the day. The restaurant encourages people to choose a healthy lunch. You can eat a bun with a meat croquette but it is not displayed in the showcase. This means you have to wait five more minutes if you want to have this snack. “We don’t prohibit our employees anything,” emphasises Manager P&O Paul Stevens. “But we do make them think.”

Simone Langewouters
Health, Safety & Wellbeing officer, SAP

Hoe groter de betrokkenheid, hoe lager ons ziekteverzuim.

Rond 2010 heeft SAP zelf een Business Health Culture Index (BHCI) ontwikkeld. Dat is onderdeel van hun medewerkersonderzoek. “De uitkomsten hiervan zijn voor ons zeer belangrijk. De vragen uit dat onderzoek hebben betrekking op de fysieke en mentale gezondheid van onze medewerkers. We kunnen daardoor monitoren hoe het met de gezondheid is gesteld. Wat we daarin merken is dat hoe meer betrokken wij zijn, hoe lager het verzuim is. Ons verzuim ligt vrij laag, rond de twee procent. Maar we merken dat ons beleid ervoor zorgt dat collega’s soms wel twee tot drie maanden eerder weer duurzaam aan het werk kunnen.”

Mental wellbeing ambassador

Uit het ‘Are you ok?’-project ontstond bij Simone het idee van de mental wellbeing ambassadors. “We wilden een laagdrempelige en persoonlijke manier voor medewerkers om hun verhalen te delen. Binnen SAP hadden we coaches op het gebied van loopbaanbegeleiding. Toch hebben deze collega’s vaak affiniteit met het onderwerp mentale gezondheid en bezaten ze ‘soft skills’. Binnen onze organisatie ben ik gaan polsen wie ervoor open stond en ik kreeg tien reacties. Samen met HumanCapitalCare zijn we ze vervolgens gaan trainen. Inmiddels is dit wereldwijd opgepakt binnen SAP.”

Maar wat doet een mental wellbeing ambassador precies? “We zijn echt een gesprekspartner, maar diagnosticeren niet. Dat is niet de rol die we vertolken. We luisteren en geven praktische begeleiding. Ik probeer niet te diep op het probleem in te gaan, want dat is niet mijn taak. Onze collega’s kunnen de profielen zien van de ambassadeurs en op basis daarvan beslissen met wie ze in gesprek willen.”

Draagvlak

Belangrijk binnen elke organisatie is om vervolgens draagvlak te creëren. “Ik ben begonnen door zelf het mental health first aid-certificaat te halen. Dan ben je bedrijfshulpverlener op het gebied van mentale gezondheid. Een certificering zorgt intern vaak voor betere acceptatie. Veel van mijn collega’s wereldwijd zijn dezelfde opleiding gaan volgen. Vervolgens zijn we ook het management gaan trainen. Je moet niet alleen een gezondheidsbeleid schrijven, maar je moet het vervolgens ook doen en uitdragen. Dat kost tijd. De afgelopen jaren maakten ongeveer drie tot vijf procent van onze collega’s hier gebruik van.”

Tip

Dit beleid werkt voor SAP, maar kunnen andere werkgevers dit ook implementeren? Los van alle juridische en praktische randvoorwaarden, heeft Simone nog een belangrijke tip. “Als organisaties dit willen, moeten ze één ding bedenken: het is geen quick win. Veel bedrijven willen iets doen aan duurzame inzetbaarheid, maar daar beleid op maken en uitvoeren kost wel een paar jaar. Je merkt wel een kentering bij de jeugd. Zij weten makkelijker de weg naar een coach te vinden.”

contacts
Do you also want to go from good to better together?
That matters more.

More real stories about collaborating on good employment practice

Gerelateerde klantverhalen - Unilever EN


Unilever

Every day, 2.5 billion people consume Unilever products and 160 thousand employees worldwide work on creating these products. Unilever began working with HumanCapitalCare four years ago in order to support its 2,500 Dutch employees in staying healthy, motivated and competent.
 

Read the client story