Tips voor een betere nachtrust

Niet goed slapen heeft grote invloed op werk. Het leidt tot hoger verzuim, lagere productiviteit en zelfs meer ongevallen. Daar denken veel werkgevers niet over na, vaak omdat ze vinden dat slaap een privé onderwerp is. Maar wat als die slecht slapende collega ziek wordt van te weinig slaap, of een ongeluk veroorzaakt? Dan is het ineens ook uw probleem.

Het is daarom belangrijk om slaapproblemen bij uw werknemers te leren signaleren en in uw achterzak onderstaand lijstje te hebben met tips voor een betere nachtrust.

Hoe komt u beter in slaap?

  1. Creëer uw eigen slaapritueel en volg dat dagelijks.
  2. Houd smartphones, tablets, televisies en andere schermen uit de slaapkamer.
  3. Kies voor gedimd licht de uren voordat u naar bed gaat.
  4. Drink geen cafeïne meer na 16.00.
  5. Gebruik zo min mogelijk nicotine en alcohol.
  6. Ontdek of u een ochtend- of avondmens bent.
  7. Onderzoek in de vakantie hoe veel slaap u nodig heeft.
  8. Zorg voor frisse lucht op uw slaapkamer.
  9. Sport de laatste twee uur voordat u gaat slapen niet.
  10. Dineer de laatste vier uur voordat u gaat slapen niet.
  11. Knorrende maag vlak voor bedtijd? Neem een beker warme melk of een banaan.
terug naar overzicht