Tips bij thuiswerken in de hitte

Wie dat kan, werkt zeker de hele zomer zoveel mogelijk thuis. Een bijzondere situatie, want geadviseerd vanuit de overheid en niet de keuze van werkgever en/of werknemer. Wie is er dan verantwoordelijk voor de werkplek? Moet een werkgever bijvoorbeeld zijn steentje bijdragen aan een airco voor je hete zolderkamertje, nu er een hittegolf op komst is? En wat kan een werknemer zelf doen? Experts van arbodiensten HumanCapitalCare en ArboNed geven advies.

Rol werkgever

Normaal gesproken spreken we van “thuiswerkplek” als werkgever en werknemer kiezen voor (deels) vanuit huis werken. De werkgever moet de thuiswerkplek(ken) dan ook betrekken in het arbobeleid en bijvoorbeeld rekening houden met de ergonomie.

Nu het thuiswerken voor de meesten niet uit eigen keuze is ontstaan, kan niet worden verwacht dat elk bedrijf meteen de juiste spullen heeft voor iedereen, of heeft gecheckt of alle werknemers goede werkplekken hebben. Maar de zorgplicht van de werkgever geldt nog steeds. Esther Graaff-Visser, ergonoom bij ArboNed: “Deel als werkgever tips voor het instellen van een goede thuiswerkplek, houd rekening met de psychische uitdagingen van thuiswerken, of bied een online (thuis)werkplekcheck aan via een goede arbodienst.”

In de hitte

Hoe zit het met die zorgplicht tijdens een hittegolf? Normaal gesproken is een lekker koel kantoor in de zomer dé plek om de hitte te ontvluchten. Dat kan niet meer zomaar. Sommige organisaties hebben al afgesproken de rest van het jaar sowieso thuis te blijven werken. Anderen kiezen voor bijvoorbeeld maximaal 25% bezetting op de locatie(s).

Marco Leutscher, arbeidshygiënist en hoger veiligheidskundige bij HumanCapitalCare: “In kantooromgevingen spreken we van ‘warmte en discomfort’. De term ‘hitte’ gebruiken we wanneer er echt gezondheidsschade kan ontstaan. Bijvoorbeeld in hete kassen of bij ovens en dan vaak in combinatie met fysieke belasting en weinig wind. Evengoed moeten gezondheidsschade én hinder voorkomen worden. Het advies van mijn ArboNed-collega geldt nu dus ook.”

Tips voor een prettige werkplek

Dit kun je zelf doen om uw thuiswerkplek zo aangenaam mogelijk te houden:

  • Werk zoveel mogelijk vroeg op de dag, bijvoorbeeld door wat eerder te beginnen.
  • Sluit de luxaflex, gordijnen, zonneschermen e.d. ’s ochtends al, ook als er geen directe zon op je werkruimte staat.
  • Ventileer je huis of in ieder geval je werkruimte vroeg op de dag, als de lucht nog koel is. Zo onttrek je ook warmte uit de muren en wordt het in de loop van de dag minder snel warm. Sluit de ramen als het buiten warmer wordt.
  • Zoek – als de warmte oploopt gedurende de dag – de koelste plek op in huis. Let ook daar op een goede werkhouding.
  • Het werk waarop je je echt moet concentreren, kun je zoveel mogelijk ’s ochtends doen, als het koeler is. Plan ’s middags – wellicht buiten in de schaduw – bijvoorbeeld de laatste telefoontjes in of wat eenvoudiger klussen.
  • Draag luchtige kleding. Van strakke kledingstukken of synthetische stoffen ga je meer zweten. Een korte broek is niet te zien bij beeldbellen 😉
  • Wissel je houding vaak af en blijf in beweging. Bijvoorbeeld door regelmatig iets te drinken te halen.
  • Maar drink geen suiker- en/of cafeïnehoudende (energy)dranken. Die onttrekken juist vocht aan het lichaam. Gebruik een lichte lunch.
  • Houdt de hittegolf lang aan of kun je bovenstaande tips thuis onvoldoende gebruiken? Overleg dan met je leidinggevende over wat dat betekent voor je werkzaamheden en productiviteit.
terug naar overzicht