Stap voor stap naar de 10.000

Bijna iedereen heeft wel eens gehoord van de 10.000-stappen-norm. Sterker nog, door de opkomst van gezondheidsapps en activity trackers heeft iedereen wel eens zijn of haar stappen bijgehouden of er op zijn minst inzicht in gehad. Voor sommigen is het een hele opgave om 10.000 stappen te halen.

Maar hoe zit dat eigenlijk met deze norm? En is het wel nodig om die elke dag te halen? Gezondheidscoach Maceo Hielckert legt uit waar deze norm vandaan komt en hoe je deze het beste kunt gebruiken om in beweging te blijven.

Oorsprong

De norm van 10.000 stappen komt oorspronkelijk uit Japan. Hier worden stappentellers al langere tijd gebruikt en hier komt ook een van de eerste grote studies over wandelen vandaan. Die studie toonde aan dat ‘gewoon’ wandelen, zonder daarnaast nog een intensieve sport te beoefenen, een positieve invloed heeft op de gezondheid.

Door de automatisering van werk en bijbehorende kantoorbanen is het aantal stappen dat we op een dag zetten enorm gedaald. Zo zet een gemiddelde Nederlander ongeveer 5.000 stappen per dag.

Lees hier verder over de oorsprong van de 10.000 stappen, hoe je deze het beste verspreid over de dag en wat de gezondheidsvoordelen zijn.

Tips op weg naar 10.000 stappen

Het halen van 10.000 stappen vraagt om bewustwording. Weten wat je patronen zijn en inzicht hebben in je ‘loopgedrag’. Op basis daarvan kun je je ‘loopgedrag’ aanpassen en 10.000 stappen inbouwen in je dag. Bewustwording is een belangrijke basisvoorwaarde voor deze gedragsverandering. Meer tips? Lees hier verder. 

 

 

 

Meer informatie over lunchwandelen? Je leest er hier over. 

 

 

 

 

terug naar overzicht