Sta op tegen zitten

Gemiddeld zitten we zo’n 7,5 uur per dag. En dat is niet gezond. Mensen die veel zitten raken namelijk sneller vermoeid. Zitten stimuleert een slechte stofwisseling en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Uit onderzoek blijkt dat de negatieve gezondheidseffecten van zitten los staat van de hoeveelheid sport die iemand uitvoert. Dus als je na een lange dag zittend werken ’s avonds naar de sportschool gaat om het zitten te compenseren, dan is dat goed en misschien wel leuk, maar niet zo effectief.

Dus: sta op tegen zitten. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? Adviseur & ergonoom Nikki Neijzen geeft advies:

1. Zet je ‘sta’ werkplek klaar aan het eind van de werkdag.
Zorg ervoor dat je de werkdag staand begint, door hier aan het eind van de vorige werkdag al de voorbereidingen voor te doen. Wanneer je je werkomgeving uitnodigend maakt om te gaan staan, verlaag je de drempel en ga je dit ook daadwerkelijk doen.

2. Neem regelmatig korte pauze momenten.
Als je merkt dat het nemen van pauzes er vaak niet van komt, kan het helpen om hier reminders voor in te stellen. Gebruik bijvoorbeeld een work break-/stand up app en stel de duur en frequentie van de pauzemomenten in, of volg de aanwijzingen van je fitbit/activity tracker.

3. Plan een langdurig beweegmoment tijdens de werkdag.
Dit kan bijvoorbeeld een half uur wandelen zijn rond het middaguur, maar denk ook eens aan fietsen (op de crosstrainer) of yoga. Kies een activiteit die bij jou (en je werksituatie) past.

4. Voer je overleggen – zowel de telefonische als de online overleggen – staand.
De drempel om te gaan staan tijdens videomeetings is voor veel mensen hoger dan tijdens telefoongesprekken. De norm is immers nog altijd het zittend werken en dit maakt het ‘raar’ als je ziet dat iemand opeens opstaat. Maar, juist door op te staan kan de standaard doorbroken worden. Zien staan, doet staan.

5. Sluit de werkdag af met een korte work-out.
Maak je lichaam even goed los, stimuleer de bloedcirculatie en zorg voor actief herstel van lichaam en geest.

Tot slot neemt Nikki je mee in onderstaande video met een lunchwandeling: een gezonde onderbreking van je werkdag.

Meer informatie over een goede thuiswerkplek? Lees hier verder. 

 

terug naar overzicht