Overgangsklachten: niet te verwarren met een burn-out

Van 8 tot en met 14 april is het de Week van de Overgang. De aandacht hiervoor is goed, want 1 miljoen vrouwen in Nederland zijn in de overgang. Van hen heeft een groot deel de bekende klachten als opvliegers en nachtelijk transpireren. Bedrijfsarts Rena de Roos: “Minder bekend is dat ook concentratieverlies, vermoeidheid en psychische klachten zoals stress en een kort lontje veelvoorkomende symptomen zijn. Daarin zien we duidelijke parallellen met de symptomen van een burn-out.”

 

Geheugenproblemen, hartkloppingen, spierpijn, hoofdpijn, je terneergeslagen voelen, nachtelijk transpireren… Rena de Roos: “Je zult er maar last van hebben. Voor ongeveer 1 miljoen vrouwen is dit de waarheid en dat komt door de overgang. Gemiddeld is een vrouw dan 51 jaar en duurt het 7,4 jaar. De ene vrouw heeft er meer last van dan de ander.”

 

Symptomen niet herkend
“Veel vrouwen weten niet dat ze al 4 of 5 jaar voor de laatste menstruatie overgangsklachten kunnen hebben”, vertelt de bedrijfsarts. “Je weet dus pas achteraf dat het aan de overgang te wijten was. Meestal zitten vrouwen in die periode dan niet lekker in hun vel – thuis en/of op het werk – of zijn wat somber, moe of slapen slecht en hebben bijvoorbeeld hoofdpijn en gewrichtsklachten. Ook stemmingswisselingen, verminderde concentratie, angst en stressgevoelige prikkelbaarheid zijn psychische klachten die voorkomen en waarbij de link met de overgang niet altijd wordt gelegd.”

 

 


Parallellen met burn-out

Frappant is dat veel lichamelijke en psychische symptomen van de overgang overeenkomen met de symptomen van een burn-out. “Het is verstandig hier alert op te zijn zodat de juiste diagnose wordt gesteld”, vertelt Rena de Roos. “Want beide vragen om een andere behandeling.”
Een andere overeenkomst is dat zowel de overgang als burn-out een slechte combinatie vormt met (werk)stress. Bij vrouwen die alle ballen in de lucht moeten houden, verergert dan de situatie. Bij de overgang heeft dat te maken met de aanmaak van hormonen: bij stress wordt vooral cortisol aangemaakt en dat gaat ten koste van oestrogeen, terwijl vrouwen in de overgang al een tekort hebben aan oestrogeen. Ontzorgen en stress verlagen is dan het devies.”

 

Wat kun je als vrouw zelf doen?
1. Informatie
Als je beter weet wat er gebeurt in je lichaam en wat de symptomen zijn, kun je de overgang ook eerder herkennen en snappen. Op www.overgangsconsulente.com is  informatie te vinden over klachten en mogelijkheden om hier iets aan te doen. Vrouwen kunnen via de site een afspraak maken met overgangsconsulentes die door heel Nederland werken voor informatie of voor behandeling via reguliere of alternatieve geneeskunde. Een afspraak wordt vaak vergoed uit de aanvullende verzekering van zorgverzekeraars, een verwijzing van de huisarts is niet nodig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Openheid

Vrouwen die last hebben van de overgang vertellen op het werk vaak niets over hun klachten, uit schaamte of omdat ze bang zijn dat ze niet begrepen worden. “Slechts 25% vertelt het tegen de leidinggevende. Sommige vrouwen nemen zelfs vrij zonder te vertellen waarom. Jammer, want openheid alleen al kan voor begrip zorgen”, licht Rena de Roos toe.

3. Een gezonde leefstijl en beweging
“Het lijkt een open deur, maar gezond eten en bewegen verhogen je weerbaarheid waardoor je minder last hebt van de overgang. Alcohol bijvoorbeeld verergert opvliegers en nachtelijk zweten waardoor je in een vicieuze cirkel komt en je klachten verergeren. Ook kun je door de afname van oestrogeen meer kans hebben op onder meer hart- en vaatziekten en osteoporose (botontkalking). Door met sporten je hart te trainen, blijft je hart gezond. En sporten met gewichten kan de snelheid waarmee osteoporose ontstaat, verminderen.”

4. Gespecialiseerde overgangspoli’s/hormoontherapie
Verschillende ziekenhuizen in Nederland hebben een speciale poli voor menopauzale klachten en schrijven bijvoorbeeld hormoontherapie voor. In Nederland kiezen veel minder vrouwen voor hormoontherapie dan in het buitenland. Rena de Roos: “Het niet de eerste stap bij de aanpak van klachten, maar voor vrouwen die veel last hebben van de overgang is dit een veilige behandeling. Er is soms weerstand bij vrouwen, maar met de hormoontherapie krijg je minder hormonen binnen dan wanneer je de pil slikt.”

 

Tips voor werkgever
Als werkgever is het belangrijk om te zorgen voor openheid. Juist omdat het een beladen onderwerp is voor veel vrouwen, is het belangrijk dat zij zich gehoord en gesteund voelen. Leidinggevenden moeten snappen wat het fysiek en psychisch kan doen met een medewerker. Dat het betekent dat iemand soms niet optimaal kan functioneren. Samen zoeken naar oplossingen biedt het meeste soelaas. Van heel simpele oplossingen als een plek bij een open raam of een ventilator tot vaker pauze nemen en (deels) thuiswerken. Verder kunnen leidinggevenden vrouwen ook wijzen op de site www.overgangsconsulente.com, consulenten uitnodigen om voorlichting te geven of workshops (laten) bieden.

 

Rol van HumanCapitalCare
Als adviseur op het gebied van arbeid, vitaliteit en gezondheid geloven wij in een gezonde levensstijl en streven wij naar preventieve oplossingen. Ook nu weer bewijst het dat een preventieve aanpak zijn vruchten afwerpt. Door gezond te leven en voldoende te sporten, versterk je je lichaam en kun je symptomen voorkomen.
Voor werkgevers kunnen wij in de preventief medische onderzoeken die we uitvoeren een speciale vragenlijst opnemen die overgangsklachten eruit filtert. Daarnaast geven we allerlei workshops, dus ook in het omgaan met overgangsklachten voor medewerkers en leidinggevenden.
Wilt u meer weten hierover? Neem dan contact op met HumanCapitalCare – via uw accountmanager of rechtstreeks.

 

terug naar overzicht