Slim werken beperkt onnodige fysieke belasting

Romario was de beste spits van Nederland. Hij rende niet harder dan de anderen – was zelfs een beetje lui – maar hij was slim en stond daardoor steeds op de goede plek! Door slim te werken, kan veel winst worden behaald in het beperken van fysieke belasting op de werkvloer.

Een beetje lui zijn is goed, het maakt je slim. Het zorgt bijvoorbeeld dat je goed nadenkt zodat je niet twee keer hoeft te lopen en dat materialen dichtbij staan zodat je niet verder hoeft te reiken dan nodig. Dat scheelt veel fysieke belasting. Ergonomen bij HumanCapitalCare kijken  hoe de fysieke belasting in bedrijven verlaagd kan worden door slimmer te werken. Vaak gaat het om simpele aanpassingen. In bewegingen door mensen zelf of door praktische hulpmiddelen.

Bewustwording
Gewoontes en patronen zijn vaak ingesleten. Toch is het goed om je bewust te zijn van je spiergebruik. Medewerkers weten vaak niet wat het betekent als je meer spieren gebruikt dan nodig is. Of je medewerker nu aan het bed staat, een ijsje verkoopt, of in de fabriek werkt: overal gebruik je je spieren. Dat is goed, maar gebruik niet meer spieren dan nodig is. Dan wordt het makkelijker om tot je 68e door te werken. Zorg dat medewerkers niet verder hoeven te reiken dan nodig is, dat je onbewuste handeling registreert. Als mensen minder ver naar voren reiken dan nodig is, scheelt dat maar liefst 40 procent krachtinspanning in je grote rugspier.

Use it or loose it
Laat er geen onduidelijkheid bestaan: fysieke belasting is heel goed. Onderbelasting en overbelasting echter niet. Als je een paar dagen in het ziekenhuis ligt, ben je 10 procent van je spierkracht kwijt. Na 2 weken is dat al 25 procent. Fysieke belasting is dus noodzakelijk, je spieren heb je nodig om je gewrichten te beschermen. Slecht is veel herhalingen, te zwaar tillen, een gedraaide rug en een slechte houding vooral ook tijdens krachtuitvoering. Hoe je gewricht staat tijdens een krachtuitvoering is heel belangrijk. Staat je gewricht in een eindstand , dan kun je minder kracht zetten en is er sneller sprake van overbelasting. Dat gegeven kun je toepassen in je werk. Zorg steeds voor een prettige en effectieve stand van je gewricht. Dan wordt het heel simpel om minder fysieke kracht te zetten.

Patronen doorbreken
Het is soms lastig om patronen te doorbreken, het gaat vaak om dingen die we altijd zo doen. Als alle bureaus op zithoogte staan, verander je dat niet zo snel. Wie is de eerste die zijn bureau in hoogte aanpast? En als je altijd om de beurt koffie haalt wie zegt dan als eerste tegen collega’s dat het gezonder is om het zelf te halen? En als je de kist altijd tilt omdat de heftruck verder weg staat, is dat een obstakel. Wij zijn gewoontedieren en het is moeilijk om gewoontes te veranderen.

Minder zitten….
Kantoorwerk is fysiek zwaar werk. Veel zitten, repeterend werk… De Gezondheidsraad heeft vorig jaar nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld maar er bestaat nog geen norm voor zitgedrag in Nederland. Dat is wel in ontwikkeling. Advies is nu dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten, want veel zitten lijkt samen te hangen met een hoger risico op vroeg overlijden aan o.a. hart- en vaatziekten.  Juist tussendoor bewegen is belangrijk; sta ieder half  uur op en beweeg 2 minuten, dat brengt je bloedsomloop weer op gang en zorgt dat je organen niet de hele dag in de verdrukking zitten. Ook staande bureaus, lunchwandelen, trappen lopen staand vergaderen en je auto drie straten verderop parkeren zijn simpele maar doeltreffende maatregelen.

Slimme oplossingen
Het werk wordt over het algemeen niet lichter: de werkdruk wordt hoger, we moeten met minder mensen hetzelfde werk doen, de productie moet omhoog, er is concurrentie uit lagelonenlanden en we worden ouder… Dus we moeten slimmer gaan werken. Maar wat is slim werken? Ga creatief kijken: wat doe ik? Hoe zit of sta ik erbij? Kan het handiger? Kan het slimmer? Schakel bijvoorbeeld hulpmiddelen in om te tillen, stel machines anders in, zet materialen beter klaar. De goede hoogte van een karretje wordt bepaald door wat je erop legt. Maar kijk ook naar de wielen, hoe hoog je kunt stapelen, egaliseer vloeren. Haal bij kisten die te zwaar zijn de handvaten eraf of schroef ze vast op een palet. Dan moeten ze wel met een heftruck of tillift getild worden, ook al staat deze om de hoek. Dat betekent soms ook een gedragsverandering. Zoeken naar een slimme oplossingen betekent soms ook kleinere vuilnis- of linnenzakken zodat het gewicht niet te hoog is. Stik linnenzakken bijvoorbeeld gewoon halverwege dicht.

De techniek kan ons ondersteunen
De technische ontwikkeling gaan zo hard, dat het goed is om te kijken wat slim werken is en welke ontwikkelingen ons daarbij kunnen ondersteunen. Denk aan VR-brillen die orderpicking in magazijnen sterk kunnen verlichten omdat je je handen dan vrij hebt, achteruitrijcamera’s op heftrucks of auto’s die zichzelf inparkeren zodat belastende draaiende bewegingen beperkt worden. Maar ook drones kunnen een goed hulpmiddelen zijn of een exo-skelet: een pak dat iemands rug ondersteunt op het moment dat hij wat zwaars tilt zodat gewrichten beschermd worden. Met dit soort hulpmiddelen is het veel beter mogelijk om gezond en vitaal de pensioengerechtigde leeftijd te behalen.