Checklist werken in de nieuwe werkelijkheid

Veilig en gezond weer aan de slag!

We maken ons op voor onze nieuwe (werk)werkelijkheid. Ook u bent ongetwijfeld al bezig met de terugkeer naar de werkvloer. Natuurlijk met inachtneming van de maatregelen van de overheid en het RIVM. Want er zijn veel aandachtspunten waaraan u moet voldoen voor de bescherming en veiligheid van u en uw medewerkers. En dat roept vragen op. Bijvoorbeeld: wat betekenen de (nieuwe) richtlijnen  voor de werkomgeving? Welke aanpassingen moet ik doen? Waar moeten onze leidinggevenden (extra) op letten nu? Wij helpen u hier invulling aan te geven.

Want als expert op het gebied van vitaliteit, gezondheid en inzetbaarheid weten wij als geen ander waar je aan moeten denken als het gaat om werken in ‘de nieuwe werkelijkheid’. En we weten dat dit meer inhoudt dan het organiseren van looproutes, werkplekken met 1,5 meter afstand er tussen en hygiënemaatregelen. Samen met u zorgen we ervoor dat u en uw medewerkers veilig en gezond kunnen werken in ‘de nieuwe werkelijkheid’.

 

Eerste hulpmiddel: checklist

Een eerst hulpmiddel om uw organisatie klaar te maken voor het werken in de nieuwe werkelijkheid is de speciale checklist die wij hiervoor opstelden. Met aandacht voor:

 

  • de organisatie van het werk;
  • de menselijke factor;
  • en de inrichting van de fysieke werkomgeving.

 

Zo heeft u inzichtelijk wat u moet regelen en zelfs waar u terecht kunt voor hulp indien u dit wenst. Want natuurlijk staan wij ook voor u klaar om samen uitvoering te geven aan de checklists en u verder op weg te helpen.

 

Goed om te weten

Wij volgen te allen tijden de actuele richtlijnen / adviezen van het RIVM. Deze zijn leidend en bepalend voor ons advies en de maatregelen waaraan u als werkgever moet voldoen. Dit geldt ook voor de specifieke richtlijnen/adviezen gegeven door de overheid voor bijvoorbeeld zorginstellingen, scholen, kinderopvang en daaraan gerelateerde werkzaamheden. Deze algemene checklist gaat niet in op deze specifieke richtlijnen.

 

Naar de checklist

De checklist geeft u een eerste beeld van waar u op moet letten in de ander-halve-meter-economie.

Download de lijst, vink af wat u binnen uw bedrijf al heeft geregeld en ga aan de slag met de overige punten. Klik op de links in de checklist voor meer informatie.

 

Wilt u meer weten?

De checklist bevat de belangrijkste aandachtspunten voor een veilige terugkeer naar de werkvloer ten tijde van Coronacrisis. Hierbij wordt uitgegaan van de ‘anderhalve meter werkomgeving’ waarbij de aandachtspunten gericht zijn op de bescherming en veiligheid van werknemers. Wilt u meer weten over de maatregelen die u kunt nemen, wilt u uw protocol laten checken of
advies hierover inwinnen, neem dan contact op met uw vertrouwde contactpersoon of uw adviseur en bespreek de behoefte en mogelijkheden die bij uw organisatie passen.

 

English? Please click here.