Zitten is het nieuwe roken

Hoeveel uur zit u per dag? Niet alleen op het werk, maar ook thuis? Uit nieuw onderzoek van onder meer TNO blijkt dat zitten veel schadelijker is dan gedacht. Ook als u daarnaast intensief sport.

Vroeger betekende werk lichaamsbeweging, nu is het in veel sectoren een bron van bewegingsarmoede geworden. De aard van ons werk dwingt ons vaak langer achtereen te zitten. Hoe erg is dat?

 

Nieuw arbeidsrisico

Uit recente studies van onder meer TNO blijkt dat dit veel erger is dan gedacht. Zitten lijkt het nieuwe roken geworden. Want bij lang zitten hebt u een grotere kans op diabetes type ll en overgewicht en het verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden. Daarbij maakt het niet uit of iemand daarnaast veel of intensief beweegt. Een fanatieke sporter die driemaal per week intensief sport, maar verder vooral zit op het werk en thuis, loopt toch gezondheidsrisico’s. Lang zitten is daarmee een nieuw en zeker niet te onderschatten arbeidsrisico.

 

Actie gewenst

In Nederland zitten ongeveer drie en een half miljoen werknemers meer dan vier uur per dag op het werk. Dit aantal uren neemt de komende jaren onder invloed van de automatisering en informatisering alleen maar toe. Met de komst van het digibord zitten leraren ook al meer. Tijd dus om actie te ondernemen.
Een recente nota van VWS stelt dat de gezonde keuze de gemakkelijke keuze moet worden. Als werkgever speelt u hierin een belangrijke rol: het is nu meer dan ooit van belang om uw werknemers duurzaam inzetbaar te houden.

 

Beweegmomentjes

Gelukkig is dit arbeidsrisico met relatief eenvoudige middelen te beheersen. De oplossing ligt in het crëeren van kleine beweegmomenten: korte momenten waarbij de intensiteit niet van belang is. Het gaat om momenten waarbij de beenspieren in actie komen omdat dit de bloedsomloop in beweging brengt. Voorlopige vuistregel van TNO is om het zitten één keer per half uur gedurende minimaal twee minuten te onderbreken. Dus loop wat vaker door de klas, neem de trap in plaats van de lift, sta op als iemand binnenkomt of wanneer je belt, telefoneer staand of loop naar een collega in plaats van te bellen of mailen, haal zelf je koffie. Ook lunchwandelen, staand vergaderen en wisselen van werkhouding zijn positief. Nog beter is om tijdens een bilateraal overleg een rondje buiten te lopen of het werk te onderbreken voor een potje dart of tafeltennis. Maar dat vraagt wel een gedragsverandering. Richt de koffiekamer in met hoge tafels, schaf zit-statafels aan voor in de vergaderruimte en stimuleer staand vergaderen. Zorg dat er een actieve cultuur ontstaat.

 

Informatie of workshop

Als dienstverlener op het gebied van arbeid, vitaliteit en gezondheid adviseert HumanCapitalCare u graag over de mogelijkheden. Wilt u meer weten of hebt u interesse in een workshop hierover neem dan zeker contact op met ons. Want u laat uw medewerkers toch niet zitten!