Voortdurend op zoek naar verbeteringen

Unilever is wereldwijd toonaangevend in ‘fast moving consumer goods’. Iedere dag gebruiken maar liefst 2,5 miljard mensen een Unilever-product. Wereldwijd zetten 160 duizend medewerkers zich hier elke dag voor in. Om de 2.500 Nederlandse werknemers te ondersteunen in gezond, gemotiveerd en competent werken, ging Unilever vier jaar geleden het partnership aan met HumanCapitalCare.

Voordat Unilever met HumanCapitalCare in zee ging, werkte het bedrijf geruime tijd samen met een andere partij. “Die samenwerking verliep op zich prima,” legt Bianca Dekker, HR-manager uit. “Maar bij Unilever blijven we op alle vlakken voortdurend rondkijken naar verbeteringen, vooral ook op het gebied van onze medewerkers. Daarom nodigden we vier jaar geleden een aantal bedrijven uit om te kijken wie ons op dat gebied een stap verder kon brengen. HumanCapitalCare viel op vanwege haar innovatieve kijk op preventie. De basis – de arbodienstverlening – regelden we als eerste in. Al snel volgde een bredere kijk op hoe we onze mensen vitaal maken en houden. Zo is HumanCapitalCare echt meer voor ons gaan betekenen.”

Quote Unilever
Logo Unilever

Gelijkwaardig partnership

Unilever heeft vestigingen over de hele wereld en veel HR-activiteiten zijn wereldwijd georganiseerd. “Het fijne is dat HumanCapitalCare niet probeert om ons haar eigen aanpak te verkopen, maar zich juist verdiept in onze visie op welzijn en daar haar expertise aan toevoegt. Ik zie onze samenwerking echt als een gelijkwaardig partnership, waarin we samen optrekken en elkaar versterken. We maken vanaf het begin niet alleen gebruik van een bedrijfsarts, maar ook van een inzetbaarheidscoach die ons helpt de inzetbaarheid van onze medewerkers te optimaliseren. Zo vangen we eerder signalen op, gaan we er sneller mee aan de slag en verlagen zo de kans op verzuim.”

Kijken naar het totaalplaatje

Preventie staat hoog op de agenda bij Unilever. “En juist op dit vlak springt HumanCapitalCare er voor ons uit,” vindt Bianca. “Ze zijn ontzettend innovatief op het gebied van preventie. Kijken naar het totaalplaatje en wat medewerkers nu precies gezond, gemotiveerd, competent en dus inzetbaar maakt en houdt. Daarnaast is HumanCapitalCare sterk in data-analyse en stellen ze kritische vragen. Je merkt aan alles dat ze met hun uitgebreide klantenkring een schat aan ervaring hebben en onze gegevens ook vergelijken met die van andere organisaties.”

Grote mate van vrijheid

Autonomie en eigen initiatief zijn binnen Unilever van groot belang. Dit uit zich bijvoorbeeld in het ontbreken van vaste functieomschrijvingen. “Wil een collega graag meedraaien in een project buiten zijn eigen kerndiscipline, dan wordt daar ruimte voor vrijgemaakt,” aldus Bianca. “De grote mate van vrijheid die je hier als medewerker krijgt, wordt door velen als positief ervaren. Maar niet iedereen kan er even goed mee omgaan. Vrijheid maakt soms ook onzeker. De collega’s die soms moeite mee hebben, ondersteunen we bij inzicht krijgen en hoe er beter mee om te gaan.”

Hoe zit het met je weerbaarheid?

Het Unilever Wellbeing framework zorgt voor de nodige sturing en houvast. Het is een raamwerk dat bedrijfsbreed wordt ingezet ter bevordering van het welzijn van medewerkers. De vier pijlers die hierin een grote rol spelen, zijn: je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid en je purpose. “Door middel van deze pijlers wijzen we onze medewerkers er samen met HumanCapitalCare op dat het belangrijk is om je regelmatig af te vragen hoe het nu eigenlijk met je gaat. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Hoe zit het met je weerbaarheid? En doe je waar je je goed bij voelt, wat goed bij je past?”

Profielfoto_Bianca Dekker_Unilever

Waardevolle aanvulling

Bianca Dekker - HR-manager Unilever

Waar HumanCapitalCare vier jaar geleden startte met alleen een bedrijfsarts en inzetbaarheidscoach, heeft Unilever inmiddels een klantgericht team van twaalf professionals tot haar beschikking. “Zij begeleiden medewerkers, brengen advies uit en helpen ons met behulp van rapportages, coachingsprogramma’s en trainingen. HumanCapitalCare kent ons bedrijf en onze mensen door en door. Omdat ze weten wat er speelt, reageren ze snel en adequaat. Komen we samen tot een idee, dan is het plan vaak de week erop al uitgewerkt. We worden company-wide al goed ondersteund door Unilever zelf, maar HumanCapitalCare vult dit voor Nederland op een heel waardevolle manier aan.”

contacts
Samen het beste uit mensen halen betekent meer.
Wij staan ook graag voor jullie klaar.

Meer praktijkverhalen over samen werken aan goed werkgeverschap

Gerelateerde klantverhalen - ANWB NL


ANWB

We kunnen wel stellen dat de ANWB een van de bekendste merken van Nederland is. Want wie is er nu niet eens met de Wegenwacht of de Alarmcentrale in aanraking gekomen? De ruim 4.000 medewerkers zorgen er dagelijks voor dat iedereen zorgeloos en met plezier op weg kan. De ANWB doet er als werkgever op zijn beurt alles aan om te zorgen dat deze werknemers gezond, gemotiveerd en competent blijven.

Lees het klantverhaal

Gerelateerde klantverhalen - Puck&Co NL


Puck & Co

Binnen de kinderopvang is inzetbaarheid van groot belang. Een vertrouwde pedagogisch medewerker biedt een kind op de kinderopvang sociaal-emotionele veiligheid. Ook voor ouders is het fijn om een vast aanspreekpunt te hebben. Kindercentra Puck&Co zet zich, samen met HumanCapitalCare, in voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.
 

Lees het klantverhaal